Nieuws

Word je automatisch verwittigd wanneer je registratie voor euthanasie verloopt?

euthanasieBij de registratie van een wil tot euthanasie loopt er een termijn van vijf jaar.  Na deze vijf jaar word je niet automatisch verwittigd dat de registratie verlopen is.  Omdat een leven op vijf jaar tijd erg kan veranderen, qua familie- of vriendensituatie, die mee als getuigen geregistreerd kunnen staan in een euthanasiedossier, is het nodig dit dossier om de vijf jaar te vernieuwen.

Een toelichting van een wilsverklaring tot euthanasie van leif.be, de website van de leifkaart:

Rubriek I. Verplichte gegevens

A. Voorwerp van de wilsverklaring

Hier neem je over wat voor jou van toepassing is:
Indien je voor het eerst een wilsverklaring schrijft, neem je de tekst na het eerste (*) over;
Indien je later (binnen vijf jaar na datum van het opstellen) wenst te herbevestigen, neem je het tweede (*) en vul je de datum van opmaak in;
Wens je een aantal gegevens te wijzigen (bv. adres, getuigen, vertrouwenspersoon, …), dan kan je het derde (*) gebruiken;
Je kunt op ieder moment jouw wilsverklaring intrekken; hiervoor gebruik je het vierde (*).
Het is wel noodzakelijk dat je iedere keer alle gegevens opnieuw vervolledigt, of het nu gaat om een herbevestiging, een herziening of een annulering (intrekking) van de wilsverklaring.

B. Persoonlijke gegevens
Je identificatienummer in het Rijksregister kan je terugvinden op:
• je SIS-kaart
• je loon- of pensioenfiche
• evt je belastingsbrief

C. Kenmerken van de wilsverklaring
Deze tekst neem je gewoon over.

D. De getuigen
Functie: door ondertekening bevestigen de getuigen dat betrokkene de wilsverklaring vrijwillig heeft opgemaakt, beschikkend over al zijn verstandelijke vermogens (m.a.w. wilsbekwaam is). Hij/zij wordt verder niet betrokken bij mogelijk overleg.

Je vult alle gegevens voor beide getuigen in.

Identificatienummer in het Rijksregister-> zie B. Persoonlijke gegevens
Eén van de twee getuigen mag geen materieel belang hebben bij een overlijden!

Rubriek II. Facultatieve gegevens (deze zijn dus niet verplicht)

A. De eventueel aangewezen vertrouwenspersonen
Functie: enerzijds de behandelende arts op de hoogte brengen van de wil van de patiënt en anderzijds de “spreekbuis” van de arts naar de familie toe. Een vetrouwenspersoon heeft geen inspraak in een mogelijke beslissing!

Naargelang je één of meerdere vertrouwenspersonen hebt, gebruik je enkelvoud of meervoud bij het opschrijven van de gegevens. De hoedanigheid van vertrouwenspersoon mag gecombineerd worden met deze van getuige.

Bij 1), 2), … geef je de gevraagde informatie zoals bij Rubriek I, B. Persoonlijke gegevens

Opgelet: je behandelend arts of leden van je verplegend/verzorgend team kunnen nooit optreden als vertrouwenspersoon !

B. Gegevens weer te geven door de persoon die fysiek blijvend niet in staat is een wilsverklaring op te stellen en te tekenen
Dit gedeelte dient uitsluitend vervolledigd te worden wanneer je zelf niet in staat bent de informatie eigenhandig te schrijven/vervolledigen.
Er dient een ondertekend en gedateerd medisch getuigschrift van de behandelende arts te worden bijgevoegd dat de precieze reden vermeldt waarom je de wilsverklaring niet eigenhandig kon schrijven/vervolledigen.
De persoonlijke gegevens van de door jou aangewezen persoon die je wilsverklaring in jouw plaats heeft opgeschreven, moeten op dezelfde wijze worden ingevuld als die van de getuigen (zie: Rubriek I., D. De getuigen).

Je sluit je wilsverklaring af met het invullen van de datum en de plaats waar ze is opgesteld.

Wie tekent de wilsverklaring?
• ?Jijzelf (of indien dit onmogelijk is, de aangewezen persoon die in jouw plaats de verklaring heeft opgesteld);
• ?De twee getuigen;
• ?De vertrouwenspersoon of vertrouwenspersonen.
• ?Iedere ondertekenaar zet de datum bij de handtekening en ook zijn/haar hoedanigheid: de verzoeker (jij of de door jou aangewezen persoon indien je zelf niet meer kan ondertekenen), de twee getuigen en de vertrouwenspersoon of vertrouwenspersonen. .

Je dient een (origineel) exemplaar voor alle betrokken partijen te voorzien: jezelf, elk van je twee getuigen, je vertrouwensperso(o)n(en), je behandelend geneeshe(e)r(en) en voor de eventuele registratie bij de dienst burgerlijke stand van je gemeente.

Dit document dient vijfjaarlijks verlengdte worden.

Registratie van de wilsverklaring   

Voortaan kan men de wilsverklaring laten registreren bij de gemeente. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt het bericht via de diensten van het Rijksregister over aan FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu die het in een centrale gegevensbank registreert en bewaart.

Dat signaal komt dan in de computers van Volksgezondheid, samen met de adressen van vertrouwenspersonen die zijn aangewezen. Artsen kunnen de centrale gegevensbank raadplegen om na te gaan of hun patiënt over een geregistreerde wilsverklaring beschikt (en wie de eventuele vertrouwenspersoon is).

Registratie is niet verplicht en geeft geen juridische meerwaarde aan het document. Maar de kans dat de arts niet op de hoogte zal zijn van het bestaan van een dergelijk document wordt wel kleiner.

Wilsverklaring euthanasie

Gerelateerde onderwerpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button