Informatie voor Burgerlijke Stand
De begrafenisondernemer voorziet de burgerlijke stand van alle info omtrent een overlijden
Wanneer iemand komt te overlijden, contacteert men een begrafenisondernemer. Met de begrafenisondernemer wordt de begrafenis volledig besproken, de rouwbrief wordt opgemaakt en de familie kan de rouwbrieven versturen.
Dan begint het plannen voor de begrafenisondernemer. Hij neemt contact op met alle instanties en plant elk detail van de uitvaart zorgvuldig uit. Zo dient hij ook naar de burgerlijke stand van de gemeente van overlijden te gaan, om het overlijden aan te geven.
Hiervoor maakt de begrafenisondernemer een document op, dat hij meeneemt naar de burgerlijke stand van de gemeente alwaar de persoon waarvoor hij de uitvaart regelt, kwam te overlijden. Op dit document staan alle benodigde gegevens voor het opmaken van de akte van overlijden en bijkomende informatie die de gemeentelijke bedienden nodig hebben.
Alle informatie over het overlijden, onroerende goederen en de familie
Alle informatie betreffende de data van geboorte en overlijden. De naam van de echtgenoot, kinderen en ouders van de overledene. Informatie over bepaalde eigendommen. Wat was het laatste beroep van de overledene? Was hij/zij in pensioen? Wat was zijn/haar hoogste diploma?
Ook de plaats van de uitvaartplechtigheid, crematie, begrafenis en de uiteindelijke rustplaats van de overledene, dient te worden doorgegeven aan de burgerlijke stand. Deze informatie komt op verschillende documenten (toelating tot vervoer/crematie/begrafenis) te staan die de begrafenisondernemer nodig heeft om zijn werk uit te voeren.
Bij het aangeven van het overlijden geeft de begrafenisondernemer ook het paspoort, rijbewijs en huwelijksboekje (indien aanwezig) af. In ruil voor deze documenten krijgt hij de akten van overlijden mee. Deze akten zijn nodig om verschillende instanties officieel te verwittigen van het overlijden. De nabestaanden kunnen deze instanties verwittigen.