Pensioen na overlijden, wat doen
Pensioen na een overlijden
Wat met het pensioen na een overlijden?
Bij de burgerlijke stand van de gemeente van overlijden, wordt door de gemeentediensten van de gemeente van overlijden, automatisch de Rijksdienst voor Pensioenen op de hoogte gebracht.
Wanneer de overledene bijkomende gelden van verschillende andere instanties kreeg, is het aan te raden met deze instanties contact op te nemen. U dient daarbij in het bezit te zijn van uittreksels van de akte van overlijden, die u krijgt van de begrafenisondernemer omdat hij de aangifte van overlijden in orde brengt, zodat u aan deze instanties kan aantonen dat de persoon in kwestie overleden is.
De actie die moet worden ondernomen is afhankelijk van welke sector waarin de overledene werkte:
- Privésector
De gemeentelijke administratie, burgerlijke stand of dienst burgerzaken, kan de Rijksdienst voor Pensioenen op de hoogte stellen van het overlijden van een pensioengerechtigde. Zo kan de overlevende echtgenoot een overlevingspensioen aanvragen bij de onthaaldienst voor burgers van de gemeentelijke administratie van zijn of haar woonplaats.
- Overheidssector
De echtgenoot is verplicht zich te melden bij de personeelsdienst van de instelling waar de overleden persoon werkte om daar een pensioenaanvraag in te dienen. Werkte de overleden persoon bij de gemeentelijke administratie of bij het OCWM, dan moet de overlevende echtgenoot zich wenden tot de pensioendienst van de gemeente.
26/6/2012
©Uitvaartvlaanderen.be
Overname van onderwerp, tekst, foto of een gedeelte ervan is enkel toegestaan na schriftelijke toestemming van de eigenaar.