Uitvaartsector in Nederland is kritiek beu
Uitvaartsector in Nederland is kritiek beu
De uitvaartsector in Nederland kreeg veel kritiek, maar is deze beu
Twee weken geleden kwam de uitvaartsector, en hoe deze werkt in Nederland, op de Nederlandse televisie. Hierin kwam een ex-medewerker van een groot Nederlands verzekerings- en uitvaartbedrijf, aan het woord. Opvallend aan deze getuigenis was hoe men binnen deze uitvaartbedrijven producten verkocht om zo een dikke bonus te kunnen ontvangen. Dit alles op de rug van de nabestaanden in volle rouw.
1.500 euro bijbetalen voor zwaarlijvige vrouw
Ook kwamen er een aantal families in beeld, die een flink pak moesten bijbetalen toen men de factuur van de uitvaart in de bus kreeg. Er stonden producten op de factuur, die de familie niet besteld had. Alsook was er de grootste onduidelijkheid over welke diensten er echter correct gefactureerd waren. Zo moest een man tot 1.500 euro bijbetalen omdat zijn vrouw dikker was dan de gemiddelde vrouw. Toen deze man vroeg waarvan deze kost kwam, had men geen duidelijk antwoord klaar.
Kritiek en kritische vragen meer dan beu
De uitvaartsector is de commentaar en negatieve kritiek in de media, meer dan beu. Men voelt elke dag dat de consument geen vertrouwen meer heeft in de Nederlandse uitvaartsector. Ook al heeft men een keurmerk voor de markt, toch heeft de media veel stuk gemaakt. Elke dag krijgt de Nederlandse begrafenisondernemer, extra kritische vragen. Men heeft bij een overlijden wel een uitvaartondernemer nodig, toch doet dit negatieve beeld in de media, er een schepje bovenop.
Belgische uitvaartsector werkt anders dan die in Nederland
De Nederlandse uitvaartsector werkt gans anders dan die in België. Zo zijn de meeste begrafenisondernemers in ons land, nog altijd familiebedrijven. Werkt men in ons land te weinig transparant naar zijn families toe? Wellicht niet, zo zijn de meeste Belgen niet voorzien in een verzekering voor een begrafenis. In Nederland is dat bijna standaard. Toch kan de Belgische consument en begrafenisondernemer, hieruit leren om open en eerlijk te zijn wanneer het om prijzen gaan. Tenslotte heeft men er meer baat bij, het vertrouwen van de consument niet te schaden.
25/11/2011
Overname van onderwerp, tekst, foto of een gedeelte ervan is enkel toegestaan na schriftelijke toestemming van de eigenaar.