Gemeentebestuur Asse gaat verwaarlozing op de begraafplaatsen actief aanpakken
Nabestaanden hebben een jaar de tijd om actie te ondernemen
Het gemeentebestuur van Asse kiest voor een grondige aanpak van de verwaarloosde graven op de begraafplaatsen. Een grafteken of graf in het algemeen, kan als verwaarloosd beschouwd worden als het graf langdurig vuil en/of slordig is, door plantengroei overwoekerd, vervallen, ingestort of bouwvallig is.
De verwaarlozing wordt vastgesteld in een akte van de burgemeester of zijn gemachtigde. Die akte wordt één jaar bij het graf en aan de ingang van de gemeentelijke begraafplaats uitgehangen. De nabestaanden hebben dan tijd om het graf weer in mooie staat te brengen of het gemeentebestuur te contacteren.
Nabestaanden kunnen zich wenden tot de dienst Burgerlijke Stand voor meer informatie over de aard van de verwaarlozing, de procedure voor het herstellen van het grafteken of het laten wegnemen van de zerk.
Het reglement van de begraafplaatsen vind je op onze website: https://www.asse.be/begraving-of-crematie
Meer info
Bevoegde mandatarissen:
– Geert Heyvaert, M 0473 73 95 83, geert.heyvaert@asse.be
– Rik De Baerdemaeker, M 0477 54 24 38, rik.debaerdemaeker@asse.be
Bevoegde dienst: dienst Burgerlijke Stand, T 02 454 19 19, burgerlijkestand@asse.be