Archief

Het imago van de begrafenissector

Het imago van de begrafenissector

Hoe is het gesteld met het imago van de begrafenissector?

imago uitvaartsectorHet imago van de begrafenissector – Hoe is het gesteld met het imago van de begrafenissector in de media of de consument? Hoe komt de sector in beeld? Met Allerheiligen niet ver af, zullen vele uitvaartbedrijven of uitvaartverzekeringen reclame maken op radio en tv. Al dan niet regionaal. Het met Allerheiligen dat men naar de graven van de dierbare overledenen trekt.

Maar, hoe komt de sector in beeld? Wat is het algemeen gevoel van de consument naar de sector toe? Al dan niet positief? Dat de sector in ons land aan het veranderen is, kan men niet naast kijken. Grote maatschappijen kopen begrafenisondernemers op of men doet zelf aan schaalvergroting. Deze trend zal zich wellicht verderzetten de komende jaren.

Grote uitvaartbedrijven of uitvaartorganisaties zetten reclamecampagnes op

Hoe groter de uitvaartbedrijven, in welke tak dan ook, hoe meer geld er zal zijn om grote reclamecampagnes op te zetten. De sector, of het onderwerp “de dood”, zal meer in de consument zijn schoot geworpen worden. Nu is de vraag of de consument zich goed voelt bij deze reclamecampagnes. Dat de Vlaming zeer terughoudend is als het om de eigen dood gaat, weet men al jaren. Daarmee verschillen we enorm met de Nederlanders. Wat de consument denkt van al deze reclame rond de eigen dood, het is een open vraagstelling.

Want in Nederland werkt de uitvaartsector al jaren op een heel andere basis. Vele grote uitvaartbedrijven hebben uitvaartondernemers opgekocht en verkopen tegelijk ook uitvaartverzekeringen. Dit zal in ons land misschien ook gebeuren. Waarschijnlijk niet zo snel als bij onze Nederlandse buren, die een uitvaartverzekering als standaard zien.

Uiteindelijk gebeurt het vaak dat nabestaanden helemaal niet weten wat er moet gebeuren met het stoffelijk overschot van hun dierbare overledene. Men heeft er nooit over gesproken of men wilde er niet over spreken wanneer men dit kon. Daarom is het geen slecht idee om een gesprek te voeren met je nabestaanden, het hoeft geen lang gesprek te zijn, over je eigen uitvaart en hoe men dit zit.

Een uitvaartindustrie zoals die van Amerika heeft te maken met imagoproblemen

In Amerika, om een voorbeeld te geven van een grote industrie, heeft de sector te kampen met grote imago problemen. Zelfs tot in “Hollywood” krijgt de sector het imago toegeschreven van “greedy for money”. Wat wil zeggen dat alles om geld gaat en niet meer om het overlijden zelf. Tenslotte kost een uitvaart in Amerika tot gemiddeld vijf keer de uitvaartkost van een gemiddelde uitvaart in België.

De kost van een grafkist in Amerika kan oplopen tot meer dan 10.000 dollar. De grafkisten zijn vervaardigd uit alle soorten materialen. Zo heeft men ook de gewoonte een pak geld te vragen voor een grafconcessie, die gemiddeld ook kan oplopen tot 25.000 dollar en meer. Een begrafenis in Amerika betalen zonder een degelijke uitvaartverzekering is dus uit den boze. Of deze uitvaartverzekering dan alles dekt, is nog maar de vraag.

28/9/2012

Share/Bookmark

©Uitvaartvlaanderen.be

Gerelateerde onderwerpen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button