Nederland: gaat men te los om met afscheid nemen?
De laatste weken gaat er op sociale media heel veel rond over hoe duur begrafenissen in Nederland kunnen zijn. Vooral de grote ketens zouden erg veel geld vragen voor een begrafenis, tot de helft meer dan bij een kleine onafhankelijke begrafenisondernemer.
Veel discussies beginnen rond het boek van Marieke Henselmans, dat recent werd uitgebracht. Het boek, ‘Laat je niet kisten door de commercie’ laait heel wat discussies op rond de prijs van de gemiddelde begrafenis. Deze prijs ligt in Nederland een heel stuk hoger dan in België en dat heeft verschillende redenen.
Eén van de grootste redenen waarom Nederland duurder is, is omdat er een cultuur hangt van uitvaartverzekeringen. Bij je geboorte heb je er vaak al een, automatisch omdat je ouders er een hebben. Kinderen zijn vaak tot hun 18 jaar mee verzekerd op de polis van hun ouders. De grote ketens, waarvan één ook actief is in België, hebben groot marktaandeel.
‘ZZP’ers’ kunnen het voor de helft goedkoper dan de ketens
Dat marktaandeel brengt met zich mee dat er veel geld is voor reclame en zo mensen beïnvloed worden om ook een uitvaartverzekering te nemen. Daarboven op zijn deze ketens al tientallen jaren actief en daardoor heerst er een cultuur. Een uitvaart kan in Nederland tot 8.000 euro of meer kosten.
Net daarover gaat het boek van Henselmans. Bij een kleine onafhankelijke zelfstandige kan een uitvaart voor zo’n 4.000 euro, gemiddeld. Wat eigenlijk dezelfde prijs is van het Belgische gemiddelde. Dat is tot de helft goedkoper. De laatste jaren zijn er in Nederland heel veel kleine zelfstandigen bijgekomen. Honderden zelfs.
Er zijn er bij met ervaring, maar er zijn er ook zonder enige ervaring, want de markt is er vrij. Net zoals de markt in België vrij zal worden vanaf 2018. Of een vrije markt goed is voor de consument, waarbij er geen ervaring nodig is, geen opleiding nodig is, zal moeten blijken. Hoe dan ook zullen er dingen gebeuren die beter niet gebeuren, door gebrek aan ervaring.
Jarenlang reclame op verschillende media
In Nederland wordt er te vrij omgesprongen met de dood en de handel er rond. Dat is wat discussies opwekt, het boek van Henselmans brengt verschillende meningen naar boven. Dat er veel reclame gemaakt wordt over de dood, is geen nieuwtje in Nederland. Dat ziet men al jaren op tv en internet of magazines.
België ziet en hoort sinds enkele jaren dezelfde soort reclames op tv, radio en geschreven pers. Of de Belg dit smaken kan, is een ander verhaal. Veelal wilt de gemiddelde Belg niet over de dood praten. Laat staat ermee geconfronteerd worden in media. De Belg en de dood, het is nog altijd een groter taboe dan bij de gemiddelde Nederlander, die er heel gemakkelijk over praten kan.
Met 1.200 euro voor een budget uitvaart, daarmee kan een begrafenisondernemer zijn kosten niet eens dekken
Het commercialiseren van de uitvaartmarkt blijkt voor Henselmans iets waar je je als consument tegen kan wapenen. Men speelt teveel in op het gevoel, angst opwekken om zo uitvaartpolissen te kunnen verkopen. Daarnaast maakt Henselmans ook gebruik met het boek om de budget-uitvaart in het daglicht te stellen, waarbij men voor 1.200 euro begraven kan worden. Wat echt wel heel weinig is en de vraag of dit voor een begrafenisondernemer wel haalbaar is, want de kosten die een begrafenisondernemer heeft, zijn veel hoger dan dit bedrag.
Commercie sfeer
Volgens verschillende uitvaartondernemers op sociale media, heeft Henselmans een punt. Daarnaast zijn er velen die vinden dat ze te kort door de bocht gaat. Maar dat er een grote ‘commercie’ sfeer hangt rond de dood in Nederland, dat kan men niet ontkennen. In België is dat er ook wel, maar toch niet zo overheersend als in Nederland.
Kunt u mij vertellen wat de gemiddelde kosten van een crematie is bij u in België