Archief

Vrt en kanaal Z geven beeld aan de Vlaamse uitvaartsector.

Vrt en kanaal Z geven beeld aan de Vlaamse uitvaartsector.

fotoNaar aanleiding van 1 november heeft de Vlaamse media deze week een aantal reportages getoond die neutraal beeld moeten weergeven over wat er momenteel in de uitvaartsector leeft. Kanaal Z spreekt over een schaalvergroting en geeft het woord aan Dela en begrafenisondernemer Eddy Heiremans van Antwerpen.

Eddy Heiremans heeft samen met enkele andere Antwerpse begrafenisondernemers geïnvesteerd in een grote nieuwe aula in Schilde om de mensen beter te kunnen bedienen. Heiremans wordt ook gevraagd wat hij vindt van de werking van Dela en hoe ze de toekomst zien. Hij geeft een klaar en duidelijk antwoord; dat Dela maar één oogpunt heeft, zoveel mogelijk polissen verkopen en door machtspositie de prijs van een begrafenis geleidelijk naar boven te trekken.

Ook een uitvaartondernemer van Dela wordt aan het woord gelaten. Mr Verheyden verkocht na elf jaar zelfstandig te hebben gewerkt, zijn zaak aan Dela. Waarom? In elf jaar heeft meneer Verheyden nooit één keer op vakantie kunnen trekken zonder gsm. Dat was zijn grootste frustratie. Verder vermeldt Verheyden dat hij nu geen zorgen meer heeft over de uitvoering van de zaak als hij op vakantie gaat. Alsook dat de inkoopprijzen van kisten en andere producten in groep veel goedkoper zijn dan als kleine zelfstandige. Zo wordt de winst een pak groter.

Koppen

De titel van de koppen reportage “Barre tijden voor begrafenisondernemers”. Ook in de uitvaartsector voelt men de crisis. Mensen gaan “shoppen” om de goedkoopste uitvaart te kunnen krijgen.

In Koppen toont men ongeveer hetzelfde beeld als bij kanaal z. Een familie die al meerdere generaties uitvaarten doet en waar kinderen mee in de zaak werkzaam zijn. De zaak Willems draait goed en is onafhankelijk. Even laat men zien welke werking een uitvaartonderneming heeft. Het bedrijf voert 400 uitvaarten per jaar uit. Vader en zoon Willems komen aan het woord en delen hun ervaringen met de kijker.

Ook in deze reportage komt er een ondernemer aan het woord die na 35 jaar zijn zaak aan Dela verkocht. Marc Barthels van Maasmechelen. Hij stelt zijn zaak voor. Volgens Barthels heeft hij nooit de vruchten geplukt van al zijn harde werk. Toen kwam Dela. Door de verkoop aan Dela, kon hij de meerwaarde plukken van al zijn werk in de afgelopen 35 jaar.

01/11/09

bron: : Uitvaartvlaanderen.be

Share/Bookmark

©Uitvaartvlaanderen.be

Gerelateerde onderwerpen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button