NieuwsOpmerkelijk

“Uitnodigingen voor een bruiloft, babyborrel en begrafenis horen niet digitaal”

Sanne Kanis en Aaron Mirck over hun boek 'niet appen tijdens het eten'

Een uitnodiging voor een huwelijk, babyborrel of begrafenis, die horen gewoon niet digitaal.  Dat is de mening van Sanne Kanis en Aaron Mirck, twee Nederlanders die een boek schreven over wat wel en wat niet kan in ons sociaal leven en levensgebeurtenissen.  Ze schreven een boek ‘niet appen tijdens het eten’.

“We zetten het even snel op facebook”

Vandaag sturen steeds meer mensen een pdf van de rouwbrief of rouwkaart rond.  Hoe onpersoonlijk kan een melding van een overlijden zijn?  “We zetten het wel snel even op facebook”.  Het boek maakt een vergelijk met onze sociale gewoonten voor en na het internet en dan vooral voor sociale media.

Zonder dat je het weet sta je misschien op het internet

Je kan er voor zijn of je kan er tegen zijn, maar onze levensgebeurtenissen komen in het lang of breed op de sociale media terecht.  Veelal met foto’s of video’s.  Soms sta je met foto en naam op het internet, zonder dat je dit wil of zonder je er weet van hebt.  Maar hoe voelt het aan als een rouwbrief op facebook gezet wordt?  Veel oudere mensen van generaties voor internet of voor de start van sociale media, ervaren het als onpersoonlijk en ‘not-done’.

Een overlijden behoort tot de privé sfeer en hoeft niet op sociale media

Een overlijden melden en daarbij mensen uitnodigen behoort tot de prive-sfeer en doe je via een rouwkaart die persoonlijk geadresseerd wordt.  Alles wat je op internet zet, ook een rouwkaart of rouwbrief, wordt geïndexeerd door bots die het bestand bewaren.

Wat als familie de rouwkaart zelf ergens online plaatst?

Het is dus al gebeurd dat er een rouwbrief bijna niet meer van het net te halen valt.  Wat dan met de privacy van zij die erop staan?  Er zijn al begrafenisondernemers die rouwbrieven proberen offline te halen, maar kunnen er niet aan doen als andere mensen, al dan niet de familie zelf, een rouwkaart zelf op een website plaatsen en die er dan soms moeilijk af te halen is.

Wat als je mensen aan de koffie wil vragen, via sociale media?

Dan kan de begrafenisondernemer er zelf niet aan doen.  Rouwkaarten op sociale media zetten, hoort eigenlijk niet.  Een overlijden meld je best persoonlijk.  Wat als je die mensen ook wil uitnodigen aan de koffietafel?  Hoe ga je dan te werk? Want bij de gedrukte versie kan je per persoon een koffiekaartje bij steken.

Online zetten om kosten te drukken?

Het kan ook zijn dat mensen minder rouwkaarten bestellen om de kosten te drukken.  Maar als je straks meer moeite en tijd moet investeren om privé gegevens van iemand offline te halen, ben je goedkoper af door enkele rouwbrieven meer te laten drukken bij overlijden.  Enkele kaarten meer laten drukken maakt de kost van een uitvaart niet veel hoger, integendeel.   Hogere oplages kosten soms niet veel meer.

De schrijvers van het boek vertellen daarenboven ook, dat bepaalde levensgebeurtenissen niet snel moeten worden afgehandeld. Een geboorte of overlijden, een huwelijk of babyborrel, het moet allemaal niet vluchtig en digitaal gebeuren.  Soms is de oude manier van omgaan met levensgebeurtenissen, nog altijd de beste en houd je de mooiste herinneringen aan over.

 

Gerelateerde onderwerpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button